Prorokové, šťastní hrdinové a jiné bizarní pracovní pozice: Proč firmy zakazují říkat některá slova? | Absolvent.cz

Prorokové, šťastní hrdinové a jiné bizarní pracovní pozice: Proč firmy zakazují říkat některá slova?

V současných firemních kulturách dochází k unikátnímu trendu. Společnosti zakazují svým zaměstnancům používat některá slova. Mění se taky tradiční názvy některých pracovních pozic a jejich nové názvy často znějí bizarně. Co tím sledují a jaká slova jsou tabu?

Když začnete pracovat ve firmě Davio, malém americkém řetězci steakhousů, budete pravděpodobně trochu překvapení. Proč? Protože o vás nikdo nebude mluvit jako o „zaměstnanci.“ Generální ředitel Steve DiFillippo zakázal používání tohoto slova.

„Myslím, že zaměstnanec je hrozné slovo,“ kometuje DiFillipo své rozhodnutí.

„Kdo by chtěl být zaměstnancem? Ti, kteří pro mě pracují, jsou namísto toho známí jako interní hosté,“ pokračuje.

Zákaz užívání slova zaměstnanec je pro něj způsob, jak motivovat své „interní hosty“ a zároveň předat základní hodnoty společnosti „vnějším hostům“ (zákazníkům).

Kanadská softwarová společnost GSOFT razí podobnou filozofii. U nich sice nezakazují slovo zaměstnanec, ale za to mají problém s jiným slovem, a to se známým spojením „lidské zdroje“. Podle tamějšího vedení je takové označení neosobní, a tak ho nahradili oddělením kultury a organizace kolektivních akcí.

A tak vyvstává otázka: Může nahrazení jednoho tradičního termínu skutečně něco zlepšit? Nebo to naopak všechno jenom zkomplikuje?

Šerpové, proroci, evangelisté a šťastní hrdinové

Jestli chcete pochopit, co firmy zakazováním některých slov sledují, podívejme se nejdříve na další nové a kreativní termíny. Naše cesta vede od „sendvičového umělce“, který vám připraví oběd, přes „génia“ ve společnosti Apple, který vám správně nastaví Iphone.

A jdeme dále.

Technologické společnosti se v tomto směru staly obzvlášť obratnými: ve společnosti Microsoft seženete práci jako „inovační šerpa“, v Tumblru se stanete „módními evangelisty“ a ve firmě AOL zas pracují „digitální proroci“. A jestli chcete pracovat v oddělení zákaznického servisu, firma Buffer vás zaměstná jako „šťastného hrdinu“.

Dan Cable, profesor organizačního chování v London Business School, věří, že podobné jazykové twisty podporují zdravou pracovní angažovanost a introspekci.

„Pokud chcete přesvědčit jednotlivce, aby přemýšleli o tom, jak dodávají firmě jedinečnou hodnotu, pak jen jedno nebo dvě slova mohou sloužit jako nepřetržitá připomínka: jste potřební, jste cenní, máte účel," říká.

Co se stane, když si najmete "interní hosty" namísto zaměstnanců?

„Je možné, že byste mohli přilákat jiný druh člověka a donutit ho přemýšlet o jistých myšlenkách ještě před tím, než vstoupí do společnosti," říká Cable.

Jeho výzkum dokazuje, že kromě zvýšení zájmu o danou pozici mohou být tvůrčí tituly pracovních míst důležitými prostředky jak pro snížení stresu, tak pro motivování zaměstnaců.

Bohušu, bohužel se neříká!

Trend manipulace s jazykem na pracovišti je do jisté míry řízen mileniály, kteří podle výzkumu více usilují o smysluplnou práci než jejich předchůdci.

Zákazy v rámci celé společnosti se obvykle zabývají slovy nebo frázemi, které by dané značce mohli přinášet negativní asociace. Dokumenty vydané v roce 2014 jako součást dohody společnosti General Motors s vládou USA odhalily, že společnost cvičila inženýry, aby se vyhýbaly 69 slovům a frázím, včetně "vady", "vadných" a "smrtelnou pastí".

Podle zprávy z roku 2011 z časopisu Wall Street Journal, která hodnotila důvěrné příručky pro školení a zaznamenávání obchodních schůzek, společnost Apple zakázala zaměstnancům ve svých maloobchodních prodejnách říkat slovo "bohužel". Místo toho měli "géniové" Applu říkat,  jak to dopadne, když se vyskytne problém.

Stránka Gizmodo poznamenala, že Apple zakázal taky užívání slov „chyba“ nebo „havárie“ a upřednostil raději známé „(program) neodpovídá“. U popisu výrobku, který vydává teplo, zas upřednostnili „teplé“ před „horkým“.

„Tati, nebuď trapnej!“

Caple říká, že nový trend je způsob, jakým se od sebe oddělí mladí a motivovaní zaměstnaci od těch starších, kteří motivaci postrádají.

Trochu kritičtějším okem se na to dívá brandová konzultantka Lisa Merriamová.

„Když se firmy snaží být v pohodě, je to jako váš táta, který se snaží být v pohodě: Je to trapné,“ komentuje nový trend.

Dodává, že změnou názvů pracovních míst, které odráží náš skutečný věk, se zaměstnaci později stanou neviditelnými pro budoucí zaměstnavatele, nabízející „cool tituly“, které však už nebudou korespondovat s jejich věkem.

Ve Velké Británii se uskutečnil výzkum, kterého se účastnila tisícovka lidí. Jejich úkolem bylo zjistit, které z předložených 18 pracovních titulů jsou opravdové a které vymyšlené. A jak to dopadlo? Ukázalo se, že Cloud Master (počítačová hra z 80. let) znělo důvěryhodněji než šest z devíti skutečných technologických pracovních míst.

Henry Goldbeck, prezident kanadské společnosti Goldbeck Recruiting, tvrdí, že potenciální zaměstnavatelé neprovádějí vyhledávání klíčových slov v kandidátské databázi pro účtování v podobě "ninjů" nebo "rockových hvězd". Hledají účetní.

"Když začnete zakazovat slova a nahrazovat je něčím jiným, může to být trochu Orwellian," poznamenává Lisa Merriamová. "Volbou nových slov, která nahradí jasná, známá a srozumitelná slova, můžete vyvolat zmatek nebo nedůvěru."

Zdroj: BBC

Články ze stejné kategorie