5 VAROVNÝCH ZNAMENÍ, ŽE JSTE WORKOHOLIK | Absolvent.cz

5 VAROVNÝCH ZNAMENÍ, ŽE JSTE WORKOHOLIK

Mezi pracovitostí a workoholismem je velký rozdíl. Zatímco pracovitost představuje obdivuhodnou dovednost, workoholismus není nic víc než obyčejná nemoc. Hranice mezi nimi však bývá tenká a kvůli tomu často snadno přehlédnutelná.

To, že jste každý den první, kdo vchází do kanceláře a zároveň poslední, kdo ji opouští, z vás ještě nedělá skvělého a výkonného zaměstnance. Možná právě naopak.

NENÍ DŘÍČ JAKO DŘÍČ

Workoholici jsou známí tím, že sice pracují od nevidím do nevidím, ale jejich práce je paradoxně méně efektivní než u těch, kteří si vystačí s běžnou pracovní dobou.

Navíc, pokud jste zvyklí každý den makat na 110 %, jak radí některé „chytré“ motivační citáty, a odpočinek si nechávat až do hrobu – pak to nevyhnutelně povede k propuknutí syndromu vyhoření.

Zjistěte, jestli náhodou netrpíte workoholismem i vy.

1. Obtížně si stanovujete priority

Workoholici nedokážou dost dobře rozlišit, které pracovní úkoly mají přednost a které ještě nějaký čas počkají.

Takzvaní high performers (špičky ve svém oboru, pozn. red.) oproti tomu chápou, kdy a jak vyvíjet svou energii a úsilí. A jejich pracovní efektivita tak funguje mnohem udržitelnějším způsobem.

„High performer pracuje tvrdě zdravými udržitelnými metodami a cítí se šťastný a inspirovaný.

„Workoholik pracuje tvrdě nezdravými neudržitelnými metodami, cítí se nešťastný a časem vyhoří,“ vysvětluje zotavující se workoholik Jullien Gordon.

2. Potřebujete uznání od ostatních

Workoholici se neustále snaží získávat potvrzení a souhlas svých kolegů. High performers na rozdíl od nich znají svou hodnotu a čelí pravidelné sebekritice, aby se i nadále zlepšovali.

3. Jste pořád zaneprázdnění

High perfomers se zaměřují na výsledky své práce. Dělají to tak, že dobře zvládají time management a efektivně přizpůsobují své dny množství práce. Takže jsou výkonní a zároveň mají dostatek volného času.

Workoholici to ale mají jinak.

„Prostě vyplní čas rušnou prací, protože se bojí nedělat nic,“ přiznává Gordon.

Kvůli tomu mají málo volného času (nebo žádný) a namísto aktivního plánování denního programu jenom reagují na to, co během daného dne nastane.

4. Nikdy nevíte, kdy přestat

High performers mají jasnou definici úspěchu, aby ho dosáhli. Workoholici se vždy zaměřují na nedostatek – co ještě nemají, co musí stihnout atd. – protože pro ně je úspěch nedefinovatelný.

„Workoholik neví, co znamená dost,“ říká Gordon.

„Nejsem dost dobrý. To není dost dobré. Nemám dost času. Nemám dost podpory. Vždy se zaměřují na více a snaží se všechno maximalizovat, protože nevědí, co pro ně znamená úspěch,“ potvrzuje.

5. Péči o sebe sama berete na lehkou váhu

„High perfomer staví sám sebe vždy na první místo, protože jim to umožňuje pomáhat ostatním na vyšší úroveň,“ vysvětluje Gordon.

„Občas se to zdá sobecké, ale není. Jen chtějí poskytovat prvotřídní služby lidem, se kterými nebo pro které pracují,“ dodává.

Workoholici oproti tomu vždy kladou potřeby druhých do popředí. Mohou si myslet, že to dělají proto, že mají nezištné záměry. I když jsou však jejich úmysly dobré, existuje pouze jediný důvod, proč se starají více o druhé než o sebe – protože vyhořeli.

Tak co? Poznali jste se v tom? Jestli ano, přehodnoťte a zásadně změňte své pracovní návyky či rovnou vyhledejte odbornou pomoc.

Nebo jste tak trochu opačný typ a máte problémy s prokrastinací? Přečtěte si, jak nad ní vyhrajete.

A pokud vás zajímá, v jaké zemi mají nejkratší pracovní dobu a kde naopak hrozí smrt z přepracování, čtěte tento článek.

Zdroj: Business Insider (upraveno)

          www.pixabay.com

Články ze stejné kategorie

JAK NEPODLEHNOUT TLAKU OKOLÍ

Slovo tlak. První, co nás pod tímto pojmem napadne je tlak krevní. Může být vysoký, nízký nebo v normě. Ať tak či onak, při jakékoliv odchylce od normálu nám při správném užívání pomohou léky.