Negativní emoce v zaměstnání: Jak s nimi efektivně naložit? | Absolvent.cz

Negativní emoce v zaměstnání: Jak s nimi efektivně naložit?

Každodenní rutina, blížící se uzávěrka nebo nepříjemný kolega – a stres spolu se špatnou náladou jsou na světě. Negativním emocím nebo nechuti pracovat se v zaměstnání čas od času nevyhnete. Nepodléhejte jim, naučte se je ovládat a v ideálním případě dokonce přetvořit v pozitivní.

Oddělit osobní život od pracovního je mnohdy až nadlidský úkol. Pokud se právě nacházíte v náročné životní situaci, jako je například rozchod s partnerem nebo ztráta blízké osoby, má to samozřejmě vliv na váš pracovní výkon. Mnohdy vás ale rozhodí i obyčejná maličkost, třeba když se špatně vyspíte nebo ráno uvíznete v dopravní zácpě.

Flegmatik to má jednodušší. Nebo ne?

Zatímco někdo je schopný podobné nepříjemnosti hodit za hlavu během chvilky nebo na ně zapomene v okamžiku, kdy vstoupí do kanceláře, jiného špatná nálada neopustí po celý zbytek dne. Mohlo by se proto zdát, že flegmatik, který si negativní vjemy příliš nepřipouští, má vyhráno. Je tomu ale skutečně tak?

Negativní emoce jsou tu od toho, aby nám dávaly najevo, že se něco děje. Že nastal nějaký problém, který je potřeba co nejdříve vyřešit. Nemávejte nad nimi proto rukou a v žádném případě je v sobě neduste. Naopak svým myšlenkám „naslouchejte“ a snažte se odhalit příčinu špatného naladění.

Podívejme se na to v praxi. Chová se váš kolega nebo šéf nepatřičně? Pak je váš vztek a rozladěnost na místě. Nenechejte je v sobě ale nabobtnávat. V první řadě se pokuste uklidnit – klišé „zhluboka se nadechněte a počítejte do deseti“ opravdu funguje. Stejně tak krátká procházka k automatu na kafe. Poté se zamyslete nad tím, z jakého důvodu se kolega chová právě takto, a snažte se přijít na řešení, které uleví vám oběma. Výměna názorů (samozřejmě ve vší slušnosti a bez vzájemného osočování) také vyčistí vzduch a nastaví mezi vámi patřičné hranice.

S chladnou hlavou

Emocím tedy dávejte průchod, ale mějte je pod kontrolou. Konkrétně u vzteku zabere mnohem více, když ho vědomě zkrotíte, než kdybyste se ho snažili ze sebe „vybít“. Bude se vás pak držet kratší dobu. Važte také slova a rozhodnutí provádějte až tehdy, kdy z vás prvotní reakce plná emocí vyprchá. Vztek (a potažmo jiné negativní emoce) jsou vždy až druhotným projevem něčeho hlubšího. Když se vám povede tuto příčinu odhalit, na situaci nahlédnete z jiného úhlu a už vám třeba nebude připadat tak tragická jako na začátku.

Lidé, kteří mají své emoce pod kontrolou, dokáží se od nich v pracovním životě oprostit a nahlížejí na případné konflikty a problémy s chladnou hlavou, se pak mezi svými kolegy těší většímu respektu než ti, kteří vybuchují a nálada se jim střídá jako aprílové počasí. Také pracovní výkon je u emočně stabilnějších jedinců bez větších výkyvů výrazně lepší.

Berte proto negativní emoce jako motivační nástroj, který vás může v kariéře i osobním životě posunout dále. Pokud jej zvládnete kontrolovat, naučíte se být otevření, neodsuzovat na základě předsudků a především se zdokonalíte v mezilidské komunikaci.

 

Články ze stejné kategorie