Chvála volného času: Proč je občas důležité nic nedělat? | Absolvent.cz

Chvála volného času: Proč je občas důležité nic nedělat?

V práci se na nás valí úkoly, které nepočkají, náš outlookový kalendář je k prasknutí nabitý meetingy a přesčasy se pomalu stávají každodenním standardem. A když už to volno máme, obrážíme jednu akci za druhou a nezapomínáme o tom informovat své „přátele“ na sociálních sítích. Protože žít naplno a vydávat ze sebe maximum je to, co po nás dnešní společnost vyžaduje. Ale… stojí nám to vlastně za to?

Trend multitaskingu

Děláte kancelářskou práci? Pak určitě znáte situaci, kdy máte na ploše otevřených hned několik různých oken, pracovní i soukromý e-mail, wordovský dokument, aspoň jednu sociální síť a do toho ještě zvedáte telefon.

Šetří multitasking čas? Nebo naopak snižuje efektivitu a způsobuje stres?  Stejnou otázku si položil výzkum zaštítěný BBC. Ten ukázal, že v roce 2014 celých 99 % dospělých pravidelně používá minimálně dvě média najednou (nejčastěji telefon a televizi). Dalším výsledkem, který přináší, je fakt, že i když jsme si vědomi možnosti vypnout notifikace na svých zařízeních, zpravidla to neděláme. Neustále nám tak chodí různé zprávy a e-maily, na které se snažíme reagovat okamžitě, a to nás odvádí od právě rozdělané práce. Ve výsledku tak nešetříme čas, ale jsme naopak méně efektivní a nesoustředění.

Osm hodin „efektivity“

Standardně v práci trávíme 8 hodin denně. Někdy je práce tolik, že mnohdy nemáme čas si ani zajít na oběd. A tak jíme za chodu z krabičky před monitorem a vlastně si vůbec neodpočineme. Jindy nás zas tolik úkolů nečeká, a tak se podvědomě snažíme práci roztáhnout do celé pracovní doby, i když bychom v podstatě po pár hodinách mohli odejít. Tak či onak, často se cítíme unaveně až frustrovaně. V nejhorším případě nám hrozí až vyhoření.

Jak z toho ven? Klíčem k psychické pohodě je správný time management. Nepřeskakujte z jednoho úkolu ke druhému. Snažte se vždy nejdřív dokončit jednu činnost a až pak se věnovat další. Přicházející e-maily ignorujte a věnujte jim vždy jen vyhrazenou dobu a v té je vyřiďte najednou. Co dalšího vám usnadní práci? Přečtěte si více o zásadách time managementu.

Umíme mít opravdu volno?

O tom, jak nastavit správný balance mezi prací a osobním životem, už jste si přečetli v minulém článku. Ale máte ve svém volnu volno doopravdy? Nutkání stále něco dělat a být produktivní totiž nemáme jen v kanceláři. I mimo ni se snažíme, abychom sledovali aktuální dění, vzdělávali se, navštěvovali kulturní akce, chodili sportovat, vídali se s přáteli a měli naklizený byt. To všechno je do určité míry správné a žádoucí, ale… Umíte ještě vlastně jen tak být? Sednout si s oblíbenou knihou k oknu? Lehnout si na deku a vnímat zvuky listů ve větru a zpěvu ptáků? Prolistovat si oblíbený časopis? Jít na procházku a mobil nechat doma?

Dnešní trend multitaskingu a digitální věk nás nutí být neustále na příjmu a vydávat toho ze sebe co nejvíc. Přitom právě tyhle drobné každodenní radosti, při kterých totálně vypnete, vám pomohou načerpat sílu a energii. Díky tomu pak budete v práci produktivní, efektivní a nenecháte se jen tak něčím rozhodit. Nemějte proto z občasného „flákání“ pocit viny a nemyslete na to, co jste během něho mohli všechno stihnout udělat. Psychickou pohodu, kterou pak budete vyzařovat, totiž neoceníte jen vy sami, ale i vaše nejbližší okolí.

 

Články ze stejné kategorie