10 RAD, CO ROZHODNĚ NEDĚLAT U POHOVORU | Absolvent.cz

10 RAD, CO ROZHODNĚ NEDĚLAT U POHOVORU

Pracovní pohovor je před vámi, ale i když jste dobře připraveni, nervozita může udělat své. Máme pro vás 10 tipů, čemu se u pohovoru rozhodně vyhnout.

NEPOSÍLEJTE ŽIVOTOPIS S CHYBAMI A DLOUHÝ PRŮVODNÍ DOPIS 
I když jste už životopis a průvodní dopis poslali, není od věci si připomenout, že mít v nich gramatické chyby je naprosto nepřípustné. Oba dokumenty si nechte přečíst ještě někým dalším. I když se vám zdá, že tam chybu nemáte, můžete trpět takzvanou autorskou slepotou – chyby sami nevidíte. Personalisté se také shodnou na tom, že příliš dlouhý průvodní dopis je spíše odradí. Pište stručně a k věci.

NEVYKAŠLETE SE NA PŘÍPRAVU
Příprava na pohovor je základ. Především musíte vědět, na jakou pozici se hlásíte. Také byste si měli zjistit co nejvíce informací o firmě, ve které chcete pracovat. Rozmyslete si dopředu, co budete říkat. Ucházíte se o místo učitele v mateřské škole? Zdůrazněte, že vás těší práce s dětmi. Baví vás sledovat nejnovější trendy Facebooku? U výběrového řízení na pozici správce sociálních sítí tento zájem vyzdvihněte. Přijít na pohovor v džínách se opravdu nehodí. Stejně tak minisukně, velké výstřihy nebo kraťasy jsou prostě nevhodné. Zamyslete se nad tím, co si na pohovor oblečete. Vkusným formálním oblečením zabodujete.

JAK USPĚT U PRACOVNÍHO POHOVORU
4 tipy, jak se jednoduše připravit na pracovní pohovor, jsme vám doporučili v minulém čísle časopisu Absolvent.

NECHOĎTE POZDĚ ANI DŘÍVE 
Na pohovor přijďte v každém případě včas. Podle nedávného průzkumu, provedeného serverem Simply Hired mezi manažery v USA, patří pozdní příchod na pohovor podle 93 % z nich mezi hlavní důvod nepřijetí uchazeče. Na druhou stranu nechoďte ani moc brzo. Přijdete-li o půl hodiny dříve, můžete personalistovi narušit jeho program, a tím ho pěkně naštvat. V ideálním případě dorazte na místo 5-10 minut před domluvenou hodinou. 

NENOSTE SI NA POHOVOR NIC NAVÍC
Nechoďte na pohovor s kelímkem kávy v ruce a nežvýkejte žvýkačku, budete působit jako nevychovanec. Pokud vám během rozhovoru s personalistou zazvoní telefon, je to taky pěkné faux-pas. Žvýkačku vyhoďte před budovou do koše a telefon vypněte nebo ztište. Na pohovor vám stačí poznámkový blok a propiska.

NEPODCEŇTE MIMOSLOVNÍ KOMUNIKACI
Během pohovoru myslete na to, co děláte rukama, nohama i očima. Nedotýkejte se zbytečně obličeje a vlasů, nekousejte si nehty a na židli se nerozvalujte jako v křesle. Neťukejte prsty o stůl, ani nohama o podlahu, necvakejte propiskou. Položte si ruce na stůl a seďte v klidu a vzpřímeně. Navazujte oční kontakt a usmívejte se. Možná vás to překvapí, ale určité držení těla se od vás očekává.

NEPOPISUJTE SVÉ SNY A CÍLE, KTERÉ NESOUVISÍ S NABÍZENOU PROFESÍ
Hlásíte se na pozici bankovního úředníka? Pak si nechejte pro sebe, že se vlastně od mala toužíte stát zahradním architektem. Rozhodně na sebe nepráskněte ani to, že ještě nevíte, co chcete v životě dělat. Vždyť to přeci víte, když se ucházíte právě o tuto pracovní pozici.

NEŘÍKEJTE, ŽE NEMÁTE ŽÁDNOU OTÁZKU
Když se na konci rozhovoru personalista zeptá, jakou máte otázku vy, rozhodně neříkejte, že žádnou. Své vlastní otázky si připravte předem. Zkuste zapojit kreativitu a neptejte se jen na to, jaké firma nabízí zaměstnancům benefity. Můžete se zeptat například na složení pracovního týmu, pracovní prostředí, ve kterém budete pracovat nebo jaké budou první úkoly, které dostanete.

NEPTEJTE SE HNED NA KARIÉRNÍ POSTUP
Vaší první otázkou by také neměl být dotaz na možnost kariérního postupu. Pro personalistu to může znamenat, že vás nabízená pozice až tak nezajímá, a pomýšlíte rovnou na vyšší příčku ve firemním žebříčku. Jenže personalista hledá člověka právě na tuto pozici a vaše ambice by na něj mohla v tuto chvíli působit negativně.

NESTĚŽUJTE SI
Z již zmíněného výzkumu také vyplývá, že personalisty velmi odrazuje člověk, který je u pohovoru negativistický, a stěžuje si. Ať už na svého minulého šéfa, či předchozí pracovní náplň nebo bývalé spolupracovníky. Jestli nemáte, co říct dobrého, raději neříkejte nic.

NELŽETE A NEVYCHVALUJTE SE DO NEBES
Mluvte pravdu. Na každou lež se u pohovoru nebo v prvních pracovních měsících přijde. Například jazyková zdatnost se odhalí velmi rychle. Horké chvilky pak zažijete hlavně vy.

A rada na závěr? I kdyby se vám u pohovoru nějaký trapas stal, nepanikařte. Třeba vaše pohotová a lidská reakce bude zrovna ten faktor, který rozhodne o vašem přijetí.

Články ze stejné kategorie

Holky v IT světě

Nikdy není pozdě na to, začít s IT! A kyberprostor už dávno není jen mužskou záležitostí - mezi programátory, administrátory, testery ale i hackery je čím dál tím víc žen a dívek.