UMĚNÍ DELEGOVAT PRÁCI - DOMA I V ZAMĚSTNÁNÍ | Absolvent.cz

UMĚNÍ DELEGOVAT PRÁCI - DOMA I V ZAMĚSTNÁNÍ

Jste zvyklí na všechno osobně dohlížet, o všem mít přehled? Rozhodujete o každé maličkosti? Uděláte si raději všechno sami, protože se vám to zdá jednodušší, než někomu něco vysvětlit? Tento postoj se nevyplácí ani v soukromí, ani v práci

PROČ JE DOBRÉ NAUČIT SE DĚLAT JEN TO PODSTATNÉ

Typickou představitelkou tohoto přístupu je uhoněná matka od dětí, která chce zvládnout všechno sama. Mimo zaměstnání má na svých bedrech péči a výchovu dětí i chod celé domácnosti. Manžel i děti jsou naučeni na 100% servis, kterého se nechtějí vzdát. Všechno funguje do chvíle, než se žena pod návalem povinností zhroutí nebo začne vyžadovat spravedlivější dělbu práce.

Podobně to funguje v podnikání i u zaměstnaných vedoucích pracovníků. Jen důsledky jsou trošku jiné. Ztrácí čas úkony, které by mohl dělat někdo jiný a na ty důležité úkoly jim nezbývá čas. Možná pracují od nevidím do nevidím, aby všechno stihli. Soukromí jde stranou. Není čas na rodinu ani na koníčky. K čemu to vede, si nejspíš dokážete představit.

NAUČTE SE DELEGOVAT PRÁCI V ZAMĚSTNÁNÍ I DOMA

Řešením je delegování, jinak řečeno přenesení úkolů nebo konkrétních pravomocí na někoho jiného. Jde o základní manažerskou dovednost, kterou má však málokdo zvládnutou. Což je s podivem, protože přínosy dělby jsou zřejmé na první pohled – zvýšení efektivity a produktivity práce.

Nepřítelem delegování je nedůvěra ve schopnosti ostatních. Lidem často brání k přerozdělování úkolů strach ze ztráty kontroly nad lidmi i projektem. Častým argumentem proti je i to, že si člověk myslí, že vše zvládne nejlépe a nejrychleji on sám.

Co je klíčem k úspěšnému delegování

  • Důvěra ve schopnosti delegovaných. Bez víry, že to ostatní udělají stejně dobře jako vy, by delegování nebylo možné.
  • Přesné vymezení rozsahu prací a pravomocí. Ujasněte si přesné znění úkolu, co má být výsledkem, v jaké formě bude výstup, dohodněte se na termínu dokončení.
  • Následná kontrola a zpětná vazba.

Co se stane, když si budete dělat všechno sami? Demotivujete ostatní.

  • Udělají jen to, co jim řeknete
  • Nedokáží bez vás vyřešit žádný problém
  • Nenaučí se nic nového
  • Nebudou cítit odpovědnost za výsledky své práce

PŘEHLED O PLNĚNÍ ÚKOLŮ

Úkoly jsou rozdány, všichni ví, co mají dělat. Máte strach, že nedokážete všechno udržet v hlavě? Nemusíte. Potřebujete mít nad svěřenými úkoly přehled a kontrolu? V dnešní době máte na výběr z mnoha aplikací, které vám pomohou udržet přehled nad vším důležitým. Stačí se porozhlédnout po vhodných nástrojích projektového řízení.

Články ze stejné kategorie

PSYCHOMETRIE A VIDEODOTAZNÍKY

Myslíte si, že stačí dobře napsat životopis, motivační dopis a máte práci jistou? Některým firmám stačí opravdu přehled vašich dosavadních zkušeností.